måndag 14 maj 2012

Eftermiddagsfika.

Till detta fika gjorde jag citronsaft och dammsugare eller arraks/punchrullar som vissa föredrar att kalla dem.
Vi har tvistat lite här hemma ang. hur stora delar socker, citronsyra det bör vara i saften då vi har två olika recept och jag får nog säga att jag föredrar mitt vilket jag kommer publicera här.

Citronsaft        
Ingredienser:
3 citroner
1 liter socker
40 gram citronsyra
1 liter vatten

Koka upp vattnet med socker och citronsyra i en stor kastrull.
Skölj och borsta citronerna.
Klyfta dem och skiva dem fint samt lägg i en stor skål.
Tillsätt citronerna till sockerlagen, ta av från värmen och låt svalna.
Ställ in citronblandningen i kylen ett dygn. Ta ut och rör om citronsaften några gånger så blir det mer smak.
Sila citronsaften.
Häll citronsaften i rengjorda flaskor, förslut och förvara i kylen eller i svalt och gärna mörkt.
Öppnad flaska förvaras i kylen.
Späd citronsaften med ca 5 delar vatten eller efter smak.


Dammsugare
100 g rumsvarmt smör eller margarin 
1 dl florsocker 
1 tsk vaniljsocker 
2 msk kakaopulver 
Ca 3 1/2 dl sockerkakssmulor 
Arraksessens eller punsch 
Ca 300 g marsipan 
Grön eller röd karamell färg 
75 g mörk blockchoklad

Rör matfett, florsocker, vaniljsocker och kakaopulver poröst.

Finfördela gärna sockerkakan i en matbredare eller smula ner den mycket fint. Rör ner den i smeten så att allt blandas väl. Droppa i arrak eller punsch efter tycke och smak. Ställ degen kallt att vila ca 1 timme. 

Färga marsipanen med grön karamellfärg eller köp färdig grön marsipan. Man kan också skoja till det med t ex röd karamellfärg. Kavla ut den tunt. 
Dela degen i ca 20 lika stora bitar. Forma ca 5 cm långa rullar. Klä rullarna med en bit grön/röd marsipan. Se till att marsipanen täcker. 

Smält chokladen i vattenbad eller i mikro och doppa ändarna på rullarna i den. Lägg punschrullarna kallt så att de stelnar.

Mina blev sannerligen inte de snyggaste, jag hade jag lite för stor bunke att smälta chokladen i vilket resulterade i att det bara var lite på botten så det var svårt att få på choklad runt hela.
Enligt min smak kan man minska på kakao:en och öka arraken en del.
Ett tips om man ska färga marsipanen själv, ha den i kylen först så den är kall och använd florsocker ungefär som när man kavlar ut deg med mjöl då marsipanen blir fruktansvärt kladdig av färgen.

/Anders




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar